sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Jatko-osa designajatuksiin ja Nikari

Mitä on hyvä design? Minulle se siis tarkoittaa tuotetta (tai mikä ettei palveluakin...), jossa muotoilu tukee funktiota saumattomasti, toinen toistaan korostaen ja parantaen. Funktion ja muotoilun lisäksi itse liitän designiin myös tarinan. Tuotteella on aina tarina ja se millainen se on ja vetoaako se kuluttajaan vaikuttaa aina tuotteen kiinnostavuuteen. Nikarin tuotteet ovat hyvä esimerkki tästä tarinasta.

Nikari on huonekalutuottaja, jonka juuret ulottuvat pitkälle Suomalaisen designin historiaan. Nikarin on perustanut puuseppä Kari Virtanen, Alvar Aallon puuseppä. Nikarin paja sijaitsee siis Fiskarsissa, missä kävimme muutama viikko sitten. Paja on vanha konepaja, ja itseasiassa Suomen vanhin sellainen. Nyt ystävämyyntien aikaan myös pajan puolelle pääsi kurkkimaan, mikä olikin hyvin mielenkiintoista. Minun lempaprini Nikarin tuotteista ovat erilaiset pitkät penkit, mutta tuo Aamu Songin & Johan Olinin suunnittelema Nikarin vuoden 2012 malliston Designs for Nature August jakkara on minun ehdoton suosikkini. Mä en yhtään tiedä mitä mä sellaisella tekisin, mutta se on kaunis. Ah, niin kaunis.

Mutta jotta tämä nyt ei ihan yksinpuhelua olisi, niin mitä mieltä te olette designista. Maksatteko te mielellänne tarinasta? Mitä design teille tarkoittaa? Olisi todella mielenkiintoista kuulla muidenkin ajatuksia, sillä minusta tuntuu, että ihmisillä on varsinkin huonekalujen suhteen hyvin erilaisia ajatuksia.













Kaikki kuvat ovat omiani, ethän kopioi ilman lupaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti